Å bryte ned kompetansemålene i delmål er en tidkrevende oppgave når vi snakker om vurdering. Men likevel er det nødvendig for at man skal kunne grunngi vurderingene av elevene. Bloom’s taksonomi kan være nyttig i denne møysommelige arbeidsprosessen.
Denne oppgaven tar utgangspunkt å bruke Blooms taksonomi for å bryte ned kompetansemålene i delmål, med vurderingskriteriene ”over middels grad av måloppnåelse”, ”middels grad av måloppnåelse” og ”under middels grad av måloppnåelse”. Jeg har tatt for meg et av kompetansemålene i norsk for 7. trinn:
Det er viktig at eleven skal kunne forstå hvorfor en vurdering av vedkommendes arbeid blir som den blir. Eleven trenger å se hva det er forventet at han skal kunne for å vite hva han skal kunne eller hva han må jobbe med. Uten forståelig mål famler eleven i blinde. Målene må presenteres sammen med oppgaven, og målkriteriene må sees på sammen med elevene. Ofte kan også elevene være med på å utforme vurderingskriteriene, spesielt i vurdering av prosjekter og gruppeoppgaver. Da vil de lettere forstå hva som må til for å få en god vurdering av arbeidet.
---------------------------------------
Kilde:
UFD (2006) Kunnskapsløftet - fag og lærerplaner for kunnskapsløftet. Undervisnings- og forskningsdepartementet [Internett] Tilgjengelig fra: http://udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1001576&visning=5&sortering=3&hoid=1001579 [Lastet ned 08.11.2009]
---------------------------------------
Kilde:
UFD (2006) Kunnskapsløftet - fag og lærerplaner for kunnskapsløftet. Undervisnings- og forskningsdepartementet [Internett] Tilgjengelig fra: http://udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1001576&visning=5&sortering=3&hoid=1001579 [Lastet ned 08.11.2009]
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar