Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner. (UFD, 2005)
Her ser vi at elevene skal ha utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder, samtidig som å bruke digitale verktøy er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Videre står det at digitale verktøy kan støtte og utvikle elevens kommunikasjonsferdigheter og prestasjoner. Sistnevnte er jo virkelig et kreativt fokus. Læreplanen i norsk har både et kritisk og et kreativt fokus når det gjelder digital kompetanse. Jeg ser det som meget viktig at man har med det kritiske fokuset. Internett er et åpent farvann med mange rev man kan støte på. Et sunt kritisk syn på både hva man søker på, hvordan man søker og hvilke verktøy man bruker er viktig i den digitale dannelsen elevene våre skal gjennom. Det å få digital kompetanse innebærer kjennskap til og kunnskap om å ferdes trygt på nett, å finne relevant kommunikasjon og å kunne anvende denne i de sammenhengene det er relevant. Å ”google” seg til gode kilder er absolutt ikke holdbart. Det er dette de fleste elevene gjør i hverdagen. Å skulle snu denne trenden i skolesammenheng er viktig. Dette kan læreren gjøre ved å bevisstgjøre elevene på hvordan finne de gode, pålitelige kildene i sin informasjonssøken.
Jeg har aktivt brukt Netvibes i denne sammenhengen. Der kan man opprette sin egen startside hvor man legger inn widgets med lenker til pålitelige kilder. Spesielt i forhold til prosjektarbeid har dette vist seg nyttig – både for elevene som da søker etter informasjon på forhåndsdefinerte nettsider – og for læreren i forhold til å vurdere kildene i ettertid. En tilrettelagt startside sparer elevene for unødvendig leting etter fagstoff og for læreren unødvendig søken etter å vurdere kildene elevene har brukt. Et eksempel fra forrige uke: Vi hadde prosjektuke for 1.-9. trinn på vår skole: "Fugleuke”. Skolen vår befinner seg like i nærheten av et naturreservat med mange flotte (og til tider) sjeldne fugler. Derfor ønsket vi at elevene skulle jobbe med diverse gruppe- eller prosjektoppgaver i forbindelse med fugler. Her er startsiden jeg lagde for solekn vår. Den har tre faner: en for 1.-3. klasse, en for 5.-7, og en for 8.-9. klasse (10. klasse var i Polen den uka og deltok ikke).
Samtidig som vi jobbet ift. IKT med et kritisk syn på kilder, opphaverett og publisering, oppfordret vi elevene til å være kreative i sin utforming av prosjektene, og de mange flotte resultatene ble publisert på It's learning.
Nå var dette kanskje en avsporing i forhold til intensjonen i dette innlegget, men jeg ønsket å eksemplifisere hvordan vi kan jobbe med et kritisk OG et kreativt syn på digital kompetanse i en og samme oppgave.
------------------------------------------------------------------
Kilde:
UFD 2006 Læreplanen i norsk [Internett] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/grep/Lareplan/?laereplanid=1001576
[Lastet ned 17.10.09]
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar