onsdag 21. oktober 2009

Hva er digital kompetanse?

Digital kompetanse er et vidt begrep, og det finnes vel ingen fasitsvar på nøyaktig hva begrepet skal dekke. Men uansett er det det overordnede styringsdokumentet vi lærere forholder oss til. Stortingsmelding 30, Kultur for læring, ga oss denne forklaringa på digital kompetanse:

Digital kompetanse er summen av enkle IKT-ferdigheter, som det å lese, skrive og regne, og mer avanserte ferdigheter som sikrer en kreativ og kritisk bruk av digitale verktøy og medier. IKTferdigheter omfatter det å ta i bruk programvare, søke, lokalisere, omforme og kontrollere informasjon fra ulike digitale kilder, mens den kritiske og kreative evnen også fordrer evnen til evaluering, kildekritikk, fortolkning og analyse av digitale sjangrer og medieformer. Totalt sett kan digital kompetanse dermed betraktes som en meget sammensatt kompetanse. (UFD, 2003)

La oss se på noen definisjoner av begrepet:

Søby (2005) illustrerer digital kompetanse i denne figuren:




Erstad (2005) definerer digital kompetanse som "...ferdigheter, kunnskaper og holdninger ved bruk av digitale medier for mestring i det lærende samfunnet" (Erstad, 2005:12).

Krumsvik (2007) deler digital kompetanse inn i fire grunnkompetanser:

  • Basal IKT-ferdighet
  • Pedagogisk-didaktisk IKT-skjønn
  • Læringsstrategier/metakognisjon
  • Digital danning

Rolf Baltzersen (2009) skisserer digital kompetanse i denne figuren:



Er det forskjeller i disse definisjonene på digital kompetanse, eller sier de stort sett det samme? Illustrasjonen til Søby og Erstads definisjon dekker etter min mening de samme områdene når det gjelder digital kompetanse. De ble også utformet i lys av forrige læreplan, L94. Sammenligner vi deres definisjoner med Krumsvik og Baltzersen, ser vi at de sistnevnte "bygger ut" begrepet med å spesifisere at digital dannelse også inneholder et pedagigisk-didaktisk aspektet og læringsstrategier og digital dannelse. I det store og det hele tar alle modellene utgangspunkt i det basale og videreutvikler kompetansen gjennom læring, kreativitet, vurderingskompetanse og digital dannelse, men Krumsvik og Baltzersen ser på digital kompetanse i lys av den nye læreplanen (LK06), og peker på den pedagogiske kompetansen som tar hensyn til læreprosessen til eleven. Søby og Erstad forholder seg mer til den tradisjonelle digitale tekniske kompetansen, som har fokus på verktøysiden.


Personlig mener jeg at illustrasjonen til Baltzersen dekker det meste av hva jeg legger i begrepet digital kompetanse.
------------------------------------------------
Kilder:
Erstad, O. (2007) Mestring og dømmekraft i informasjonssamfunnet. Vettenranta, S. (red) Mediedanning og mediepedagogikk (2007:197). Oslo, Gyldendal Akademiske.

Krumsvik, R. (2007) Digital kompetanse i kunnskapsløftet. Krumsvik, R. (red) Skulen og den digitale læringsrevolusjonen (2007:64). Oslo: Universitetsforlaget.

Søby, M (2005): Digital skole hver dag -om helhetlig utvikling av digital kompetanse i grunnopplæringen. ITU, Universitetet i Oslo [Internett ] Tilgjengelig fra: http://www.udir.no/upload/Rapporter/ITU_rapport.pdf [Lastet ned 21.10.2009]

UFD (2003) Stortingsmelding nr 30, 2003-2004, Kultur for læring. Undervisnings- og Forskningsdepartementet [Internett]. Tilgjengelig fra: http://www.regjeringen.no/Rpub/STM/20032004/030/PDFS/STM200320040030000DDDPDFS.pdf [Lastet ned 21.10.2009]

1 kommentar: