Ja, da har jeg konstatert at Audacity, Dropbox, Gabcast og jeg selv har funnet tonen. Godt å oppleve at teknikken fungerer. Jeg ser absolutt nytteverdien av disse programmene i forhold til å skulle lage en podcast med elevene. Viktig å kjenne godt til programmene og mulighetene eller begrensningene de gir før man setter i gang med elevarbeider. Audacity kjenner jeg til fra i fjor på studiet, men har ikke tatt det i bruk i skolen enda. Det var greit å få en repetisjon på bruken av dette også. Dropbox er et glimrende alternativ til fildeling dersom man arbeider på forskjellige kanter (altså fysisk avstand). Det gir gode samarbeidsmuligheter for elever fra forskjellige skoler eller deler av landet. Man kan dele filer i programmet og sende invitasjon til deling med andre. Dette er et greit alternativ til læringsplattformer, som ikke alltid tillater deling av filer. Jeg kom også til å tenke på at det kan være hensiktsmessig med Dropbox dersom elever har i lekse å intervjue noen eller gjøre et opptak fra et sted. Det er enkelt å legge lydklippet i Dropbox og la andre få tilgang til det. Gabcast var helt nytt for meg. Programmet lar oss publisere podcast og eventuelt binde det til en blogg vi har eller ønsker å opprette.
Gabcast! Teste Gabcast #4 - Nyheter
I Audacity foretok jeg en hurtigmiks av stemmen min og en lydsnutt fra svenska multimediabyrån:
Funksjonen "normaliser" er god å bruke for å få en jevn lydstyrke. Videre er "tone inn" og "tone ut" også nyttige funksjoner å bruke.
tirsdag 2. februar 2010
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar